CSR w eventach

Trzy litery, które pojawiają się coraz częściej w strategiach komunikacji marek, w dokumentacji dokonań na stronach firm dbających
o swój wizerunek, w ogłoszeniach o pracę. I niby wszyscy wiemy, o co chodzi, ale czy na pewno? Według nas, nie sposób pominąć tego tematu, pisząc także o eventach. Dlatego przywołując go tutaj, chcemy przybliżyć Wam nasze podejście, podzielić się dotychczasowym doświadczeniem i obserwacjami. Zacznijmy od wyjaśnienia tego magicznego skrótu

Czym jest CSR?

CSR czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility) jest ideą coraz bardziej rozpoznawalną – już od kilkudziesięciu lat funkcjonuje na polskim rynku, we wszelkich małych i dużych inicjatywach, zataczając coraz szersze kręgi i w swej sprawczej mocy czyniąc wiele dobrego. Niektórym kojarzy się z wielkimi korporacjami i kampaniami na szeroką skalę, z wysokimi budżetami, lecz w rzeczywistości wcale tak nie jest. To idea bliska także średnim i małym przedsiębiorstwom, którym zależy na profesjonalnym i świadomym budowaniu wizerunku swojej marki. Ważne jednak, by nie był to jedynie ocieplający, konieczny dodatek, bo „wszyscy tak robią i wypada”, lecz by stała za tym naprawdę przemyślana strategia – spójna z filozofią firmy, zgodna z jej wartościami wyznawanymi także w codziennej pracy i podejściu do swoich pracowników i klientów, świadcząca o transparentności, jakości i klasie, takiej od A do Z.

Firmy przestrzegające zasad CSR bacznie przyglądają się zachodzącym zmianom i potrzebom swojego otoczenia, biorą pełną odpowiedzialność za wpływ swojej działalności na klientów, pracowników, dostawców oraz, co w dzisiejszych czasach jest nader ważne, na środowisko. Celem nadrzędnym jest zachowanie równowagi między wydajnością a zyskownością, zdobycie zaufania do marki poprzez bycie firmą z ludzką twarzą. Bardzo wielu firmom udaje się to robić z powodzeniem i naturalnością, wykazując przy tym dużą kreatywność, bo oczywiście ona też jest tutaj w cenie. Liczy się, jak zawsze, pomysłowość 🙂

Korzyści CSR

Jest ich, można powiedzieć, niezliczona ilość. Z przemyślanych, ciekawych działań CSR wynika szereg korzyści. I nie mówimy tu o tych materialnych, bo działania społecznie odpowiedzialne nie są nastawione bezpośrednio na zysk. Oczywiście, jest on pochodną w dłuższej perspektywie, ale nie jest celem samym w sobie. Tutaj najważniejsze są działania społeczne – pro ludzkie i proekologiczne (np. pomoc dzieciom z domów dziecka, seniorom, pomoc w edukacji, w szerzeniu inicjatyw społecznych, także tych dotyczących ochrony środowiska), w których bezcenną walutą jest serce i życzliwość. Ogromne znaczenie ma także integracja całego zaangażowanego w dany projekt zespołu. Poprzez tworzenie razem nowych, wartościowych rzeczy, pomaganie innym i aktywne działanie wzrasta w nim poczucie sprawczości i satysfakcja ze wspólnie osiągniętego celu. Takie inicjatywy zacieśniają więzi i scalają cały zespół, co bez wątpienia jest nieprzecenioną wartością dla samych pracowników, jak i dla firmy, która zyskuje pozytywny wizerunek wewnątrz, ale też na zewnątrz – jako ludzki pracodawca, firma, której chcemy być częścią lub z którą chcemy współpracować.

Co oznacza dla nas CSR w eventach?

CSR to tak naprawdę wszelkie możliwe działania społecznie odpowiedzialne – te „małe” (codzienne, regularne), ale także te większe, które wymagają już pewnego planu, harmonogramu, ba!, fachowej pomocy, np. firmy eventowej, jak nasza Strefa Zdarzeń.
Na bazie zdobytych doświadczeń wiemy, że wiele zależy od samej sytuacji wyjściowej, czyli podejścia, filozofii danej firmy, jej oczekiwań. Czasem taki event jest kontynuacją rozpoczętej już ścieżki działań CSR, a czasem dopiero jej początkiem, w którym mamy ogromną przyjemność uczestniczyć i tworzyć fundamenty czegoś, co potem często jest kontynuowane. To daje nam zdecydowanie najwięcej radości. I tu przyznajemy otwarcie – organizacja eventów w duchu CSR zawsze dostarcza nam wielu wspaniałych, wzruszających przeżyć. Udzielają się one nam wszystkim, czuć je w powietrzu i… to chyba jest właśnie ta moc endorfin. Tak, zdecydowanie.

Nasze „know-how” na taki event? Przede wszystkim dobrze przemyślana strategia, spójna z filozofią firmy, współgrająca z jej podejściem i pracownikami. Tu nie ma miejsca na sztuczność, stawiamy na naturalność i autentyczność. Przygotowanie takiego eventu wymaga sporo czasu, tak więc od początku do końca chcemy bardzo precyzyjnie zaplanować poszczególne działania, określić wspólny cel całego projektu. Co ważne, nie musi to być powiązane z dużym budżetem – np. budowa placu zabaw jest sporym wydatkiem, ale zaproszenie dzieci z domu dziecka na piknik i zabawa z nimi już nie. Tu wykorzystujemy po prostu własne ludzkie zasoby, a innym z takich przykładów są np. dość już popularne zbiorowe akcje oddawania krwi. Wiele możliwości dają także imprezy plenerowe, podczas których mogą być prowadzone wszelkiego rodzaju zbiórki – to takie duże pole do przeróżnych działań i inicjatyw, których ograniczeniem jest chyba tylko nasza wyobraźnia.

Podczas tworzenia elementów CSR w eventach warto pamiętać o różnych grupach społecznych, nie tylko o dzieciach. Możemy pomagać i wspierać także osoby starsze, samotne i chore, uczniów, studentów czy imigrantów itd. Podobnie jak w przypadku kiedyś bardzo częstych akcji służących wsparciu bezdomnych zwierząt. Teraz takie działania rozszerzyły się jeszcze bardziej o wszelkie proekologiczne idee – np. eventy ratujące pszczoły, polegające na wspólnym budowaniu nowych uli przez pracowników firm lub też eventy wspierające inicjatywy ograniczenia marnowania żywności, oparte na idei współdzielenia, zero waste i foodsharingu.

Nade wszystko zachęcamy Was bardzo do wprowadzania wszelkich zmian „pro” w naszym codziennym życiu. Wybór zależy od nas, a duże cele osiąga się nawet małymi kroczkami, na co dzień, nawet podczas uważnego, świadomego robienia zakupów. Gorąco namawiamy Was do angażowania się w różne wartościowe inicjatywy i projekty. Tak wiele możemy zrobić sami, zaczynając od małych, drobnych zmian. To nasza siła 🙂