O czym warto pamiętać, przygotowując firmowe prezenty świąteczne?

Coraz większymi krokami nadchodzi grudzień, który kojarzy się przede wszystkim dzieciom, ale także nam, dorosłym, z czasem wspólnych świątecznych spotkań i prezentów, bo… bądźmy szczerzy – kto z nas ich nie lubi ? Otrzymywanie, ale także przygotowywanie niespodzianek dla naszych bliskich potrafi być ekscytujące i sprawiać wiele radości. Firmy stają natomiast przed wyzwaniem przygotowania nowych, zaskakujących prezentów dla swoich klientów i/lub pracowników. Wiele z nich zastanawia się także, jak w tym roku ma wyglądać oryginalna, pyszna i uroczysta wigilia firmowa. To już jednak inny temat – organizacja imprez firmowych, w których jako Strefa Zdarzeń się specjalizujemy oraz integracja firmowa pod wszelkimi postaciami, jak już zapewne wiecie, to nasz konik. Dziś jednak chcemy skupić się tylko i wyłącznie na prezentach – przedstawić Wam, jak krok po kroku przygotować się do tego tematu, na co zwrócić uwagę i czego unikać. Zaczynamy…

Czas

Czas przygotowań do pierwszy element całej układanki. Warto już wcześniej wszystko zaplanować, aby, przede wszystkim, zdążyć na czas, nie robić niczego w pośpiechu i tym samym odbierać sobie przyjemność przygotowań. Wiadomo, pośpiech nie jest nigdy dobrym doradcą 😉 Dlatego planując wszystko w kalendarzu, zacznijmy nasze przygotowania znacznie wcześniej niż… początek grudnia. Wrzesień-październik to odpowiedni moment, aby stworzyć listę klientów, dokładnie się im przyjrzeć, a może nawet podzielić na pewne grupy i zastanowić się nad całą prezentową koncepcją (włącznie z opakowaniem i wszelkimi szczegółami)

Kluczem oczywiście jest także budżet, aby znać nasze możliwości – czy idziemy w wyższą, często łatwą półkę, czy szukamy czegoś wyjątkowego w niskim budżecie. Wybierając opcję drugą, zazwyczaj potrzebujemy zdecydowanie więcej czasu, gdyż często mogą to być bardzo pracochłonne formy – coś zrobionego ręcznie, wszelkie prezenty hand made, nierzadko personalizowane, sygnowane logotypami firmy. Pamiętajmy również o tym, że prezent powinien dotrzeć w takim czasie, aby klient mógł mieć możliwość podziękowania. Jeśli natomiast planujemy wysłanie kartek z życzeniami świątecznymi, uwzględnijmy czas na dostarczenie ich przez pocztę, aby zdążyły dojść przed świętami, a nie już po 😉

Kto jest odbiorcą?

Kolejna kwestia to pytanie, kto będzie naszą „prezentową grupą docelową” – czy są to nasi pracownicy, czy może klienci? A może jedni i drudzy? Tu też warto wszystko odpowiednio przemyśleć i zaplanować, by przygotowania nie były dla nas stresujące. Czy chcemy przygotować prezenty personalizowane, czy też może uniwersalne? Jeśli te pierwsze (indywidualne prezenty), sprawdzi się to wówczas, gdy dobrze znamy obdarowanych. Można tak zrobić w przypadku 10 osób, ale już trudniej dla 100.

W zależności od konceptu, warto wziąć pod uwagę np. płeć i subtelnie ją wyróżnić odpowiednio dobraną kolorystyką czy specjalnie dobranym opakowaniem. Nawet najdrobniejsze szczegóły, jak wiadomo, wpływają na finalny efekt i potrafią być docenione. I tak jak uwertura jest bardzo ważnym wstępem do opery, tak piękne, dopracowane opakowanie prezentu potrafi być już zaskakującym i miłym przedsmakiem tego, co kryje się w środku.

Rola prezentu

Jaką rolę, oprócz tej stricte „podarunkowej”, ma nasz prezent? Nadrzędna i najważniejsza – klient powinien poczuć się wyróżniony i ważny, a nasz prezent powinien „coś” wyrażać, tworzyć/zacieśniać relację. Niech nie będzie to zwykła rzecz, która po rozpakowaniu przepadnie niezauważona w firmie. Prezent powinien także odzwierciedlać nas samych – jeśli jesteśmy dumni z jakości oferowanych produktów/usług, podkreślmy to także w dobrych jakościowo prezentach, niech wszystko będzie spójne. Miejmy na uwadze także wartość biznesową – możemy zaakcentować w przygotowanym prezencie skojarzenie z naszą firmą, np. poprzez nazwę/logo/kolory naszej marki. Pamiętajmy jednak, aby było to jedynie subtelne nawiązanie, nie należy absolutnie tym przytłaczać, gdyż nie jest to typowy prezent firmowy z okazji jubileuszu (np. dziesięciolecia naszej firmy), a prezent świąteczny, który ma nawiązywać do atmosfery, ciepła i nastroju samych świąt Bożego Narodzenia.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia – jeśli firma do tej pory przygotowywała staranne, dopieszczone prezenty, powinna trzymać poziom. A jeśli brak dobrego, nowego pomysłu, można wybrać coś standardowego
i świątecznego, za to wysokiej jakości
, np. przepiękne, ręcznie robione pierniki z toruńskiej manufaktury i złocisty, naturalny miód z rodzinnej pasieki.

Pomysł

W przypadku osób z wewnątrz firmy, które dobrze znamy, pomysł na prezent dla pracownika nie będzie trudnym wyzwaniem. A jeśli chcemy obdarować kogoś, kogo aż tak dobrze nie znamy, prezent powinien być uniwersalny, sprawić przyjemność choćby estetyczną i pokazać, że firma się starała. Zawsze należy kierować się taktem i wyczuciem, aby nikogo nieświadomie nie urazić i nie wprowadzić w zakłopotanie. Dlatego też wybierając prezenty uniwersalne, nie powinny być one za drogie (chyba że to wyjątkowe, indywidualne prezenty) i nie powinny być także tanim, zbędnym i niepotrzebnym gadżetem.

Chcąc wywołać efekt wow i zaskoczenie, postarajmy się wszystko odpowiednio wcześniej zaplanować i wykorzystać czas na dobre, staranne przygotowanie dobrej jakości prezentu, nie zapominając o opakowaniu. Właśnie ono świadczy o naszym zaangażowaniu, nawet gdy w środku nie spoczywa diament 😉 Wybierajmy estetyczne opakowania z elementami świątecznymi: iglaste gałązki, suszone owoce, czerwone i zielone akcenty. Idealne są także opakowania z wykorzystaniem drewna, np. sosnowe skrzynki, jutowe czy tekturowe torebki. Pamiętajmy o opakowaniach eko, które są szczególnie mile widziane i podkreślają nasze poszanowanie środowiska – czasy opakowań celofanowych i sztucznych wstążek już dawno minęły .

Piękną i wciąż praktykowaną tradycją jest wysyłanie do klientów bożonarodzeniowych kartek z życzeniami. Mogą to być kartki zrobione ręcznie, narysowane przez dzieci lub kupione w stowarzyszeniu/organizacji charytatywnej, gdzie część pieniędzy przeznaczana jest dla osób potrzebujących. W przypadku mniejszych firm (np. około 10 osób) na takiej kartce mogą podpisać się odręcznie wszyscy pracownicy – to na pewno miły gest, wyróżniający całość od coraz bardziej popularnej e-kartki.

Czego warto unikać?

Na pewno nie polecamy korzystania z portali pt. „100 najlepszych prezentów”… Nie zapominajmy także o pewnych granicach – biżuteria dla koleżanki będzie super pomysłem, ale już dla naszego klienta może być zbyt prywatnym prezentem. Poza tym, gusta są różne i nie znając drugiej osoby zbyt dobrze, po prostu możemy nie trafić… Lepiej nie decydować się na prezenty typu apaszka, portfel, aby nie były przekazywane dalej, dlatego znacznie pewniejsze i bezpieczniejsze są bardziej uniwersalne kierunki.

W razie braku koncepcji, zawsze możemy wrócić do „jadalnych” prezentów w ciekawym, świątecznym opakowaniu, z małym dodatkiem od firmy (np. bilecik, ciekawe życzenia, a pod nimi oryginalny podpis atramentem).

Trafiony/nietrafiony prezent? Uważamy, że nie ma złych prezentów, po prostu taka była koncepcja firmy lub jej przekaz. Czy np. prezent „dobre wino i coś słodkiego” jest zły? Chyba nie, to prezent z reguły trafiający do każdego. Jeśli będzie to specjalne wino – zamówione i starannie wybrane, np. przez prezesa firmy, ze znanej winnicy, edycja limitowana, wyjątkowy rocznik – to już podnosi jego rangę. A gdy do tego dołączymy jeszcze bilecik z informacją, dlaczego właśnie takie wino wybrała firma i jaką ma historię, nie będzie to już zwykły prezent pt. „wino plus czekoladka”, tylko prezent przygotowany z zaangażowaniem i sercem.

Puenta na koniec

Może się zdarzyć, że w firmie nie ma nikogo, kto mógłby zająć się przygotowaniem prezentów z wyczuciem i pomysłem lub też… po prostu nie ma na to czasu – warto wtedy zdać się na specjalistów. Można poprosić o pomoc firmy specjalizujące się w dopieszczeniu świątecznych (i nie tylko) prezentów, tylko warto zwrócić się do nich odpowiednio wcześnie.

Można także skontaktować się z nami – zawsze chętnie pomożemy. Same też z wielką przyjemnością przygotowujemy prezenty dla naszych klientów – w tym roku będą subtelne, przepiękne i autorskie. Każdy doceni estetykę, która idealnie zgrywa się ze wspaniałym smakiem – to niezawodny, sprawdzony duet.